PROČ JE PO DOBRÉM LEPŠÍ NEŽ PO ZLÉM?

Koncept pozitivního posílení je poměrně jednoduchý. Odměňujete dobré chování a je pravděpodobné, že se bude opakovat. Stále platí zásady, které zavedl Skinner na začátku 20. století.

Teorie operačního učení přišla s tím, že se učíme lépe když po požadovaném chování dostaneme pozitivní odměnu. Je taky pravděpodobné, že se takové chování bude znovu opakovat. A to je prostě žádoucí. 

Základní koncept tedy je: Odměňte chování, které chcete opakovat. 

Že to není žádnou novinkou jistě odsouhlasí všichni milovníci zvířat. Kdy se doslova snažíme přistihnout své zvířecí miláčky při požadovaném chování a nosíme kapsy plné pamlsků.

Z tohoto pohledu je tedy velmi důležité používat formu odměny i na pracovišti. Nemyslím tím jen finanční odměnu. V práci totiž trávíme podstatnou část svého života. V některých případech až 1/3. 


Vzhledem k osobní investici času a rovněž talentu má smysl, aby pracovní prostředí člověka bylo příjemné a mělo mnoho pozitivních příležitostí pro růst a osobní rozvoj. Navíc z pohledu zaměstnavatele fluktuace zaměstnanců je dost drahá záležitost. Dokonce se uvádí, že v případě ztráty zaběhnutého zaměstnance, firma přichází až o 213 % ročního platu tohoto člověka (Boushey & Glynn, 2012).

V nejlepším zájmu zaměstnavatele je tedy poskytnout příjemnou atmosféru, která podporuje nejen produktivitu a výkon, ale hlavně motivuje pracovníka k opakování žádoucího chování, zároveň tím zabraňuje jeho odchodu. 

8 doporučení, jak efektivně zaměstnance podporovat:

  1. Vnímejte jedinečnost každého zaměstnance a naučte se ho podle toho odměňovat a podporovat. Odměna totiž musí mít smysl pro konkrétního zaměstnance. Pro někoho to bude vstupenka do divadla, pro jiného permanentka do fitness, s dalším si zajdete na oběd. 
  2. Aplikujte ihned po “žádaném” chování. Jakmile se něco podaří, zaměstnanec udělá něco mimořáného, okamžitě odměňte. Odměnou může být i pochvala.
  3. Používejte různé typy odměn. Je třeba být kreativní. Stejná dárková poukázka po určité době ztratí atraktivnost. 
  4. Buďte konkrétní. Ať ví, za co. Je nutné zaměstnance přesně informovat o tom, které chování oceňujete.
  5. Vyhněte se propojení odměny s trestem. Pokud jsou používány současně, stávají se spojenými a ztrácí žádoucí učící se dopad. 
  6. Aplikujte často a důsledně. Zejména u nových dovedností nebo extrémně žádoucího chování. Tím ho posilujete.
  7. Propojte pochvalu, odměnu s počítačovou zpětnou vazbou. Například můžete ukázat graf, tabulku nebo nějak jinak na počítači zobrazit, jak se projevilo chování daného pracovníka ve firmě.
  8. Staňte se profesionálním přistihovačem lidí při dobré práci. Buďte v tom autentičtí a odměňujte ze srdce.

V případě, že nejste manažer, můžete stejným způsobem posilovat chování u svých dětí nebo podporovat například své kolegy či partnery. Zaměřujte pozornost na dobré věci, ty pak porostou. Jestliže budete vnímat jen ty negativní, budou se naopak zvětšovat a posilovat ty.

Mnoho dobrého nejen v práci.

Dáša

PS: Nevíte jak na to? Domluvte si konzultaci. Více informací zde.

Dáša
Miluji vést lidi a objevovat jejich vnitřní potenciál. Mým posláním je harmonizovat pracovní i podnikatelské prostředí. Nalézat rovnováhu mezi zájmem člověka i firmy a dát tak naší práci vyšší smysl. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.