TERAPIE PRO MOZEK

Podněty. Všude, kde se podíváme. Neustále útočí na náš mozek, na naši pozornost. Pro jistotu si největší stresor nosíme ve svých vlastních kapsách nebo kabelkách. Mobilní telefon, který nás neustále volá a žádá naši pozornost.

Ráno vstáváme a jednu z prvních věcí, kterou děláme, saháme po mobilu. V lepším případě zapínáme data. V tom horším běžely celou noc, abychom o něco nepřišli. Kontrolujeme co se událo ve virtuálním světě. Dáváme like nebo rychle odpovídáme.

Učíme se reaktivnímu způsobu. Reagujeme na podněty. Místo, abychom ráno vstali, užili si první chvíle po probuzení. Připravili se pozitivně na den. Představili si co nás dneska čeká. Zvážili co můžeme udělat pro hladký průběh dne. A začali aktivně. Tím, že si řídíme svůj den, svůj čas.

Zavezeme děti do školy, hurá do pracovního procesu. Jedna akce střídá druhou. Jeden podnět za druhým. Telefonáty, e-maily. Do toho sociální sítě a náš mobilní telefon, který nás upozorňuje, že je potřeba být in tedy on-line.

Blíží se čas obědu. Ve většině případů neodkládáme mobil ani tam. Co kdybychom o něco přišli. V některých případech nemáme mobil, protože máme interaktivní hodinky, kde si můžeme i během obědu s kolegou či kamarádkou zprávu přečíst. Možná i vyřídit některé důležité hovory. Přece nemůže někdo na druhé straně čekat. Tak často čeká druhá strana. A ano bere mobil do ruky, přece musí nějak využít čas. 

Odpoledne v podobném duchu.

Dokonce ani doma nevypínáme mobily. Takže mluvíme s partnerem či partnerkou, ale zrovna někdo jiný zavolá nebo pošle zprávu. Hovor je ukončen, protože je potřeba reagovat. A to nejlépe hned. Přestože ve většině případů ten na druhé straně třeba jen zabíjí čas. 

Rodinné večeře, které se pomalu rozpadají v to, že si každý vezme to co chce, v čase, kdy chce a ještě u toho může mobilovat. 

V podobném duchu jedeme až do odchodu do postele, kde ještě pro jistotu zkontrolujeme nové příspěvky a zprávy. 

Co to zkusit jinak?

  • Vypněte si zvonění. Ano. Normálně si ho vypněte. Věřte, že se vlastně nic moc nestane. Vypněte si i vibrace. Zapínejte pouze v případě, že očekáváte důležitý telefon. Osobně mám vypnuto už několik let. 
  • Vypněte si ve všech aplikacích upozornění. Nastavte si nějaký režim, ve kterém se podíváte na sociální média. Jinak je prostě a jednoduše nezapínejte. Můžete k tomu použít aplikace jako “plantie”, kde sadíte stromečky a třeba půl hodiny (nebo vámi zvolený čas) se nedíváte na sociální média.
  • Ráno začínejte aktivně. Vyberte si, co to pro vás znamená. Popřemýšlejte jaké ráno vlastně chcete. Jaký by měl být váš den. Můžete chvíli meditovat. Uvařit si svůj oblíbený čaj. Zacvičit pár cviků z jógy.
  • Pracujte bez mobilu (pokud není vašim pracovním nástrojem). Dávejte si chvilky s ním “za odměnu” a ve vymezeném čase. 
  • Při obědě si nechejte mobil v šuplíku, v práci nebo bezpečně schované v autě. Pokud ho ponecháte jen v kabelce nebo kapse, je vysoká pravděpodobnost, že po něm sáhnete. Nebo budete mít minimálně nutkání (zejména když druhá strana upředností někoho v mobilní škatulce před vámi). Uvědomte si co jíte. Vnímejte chutě. Dopřejte pozornost i tomu s kým jíte. 
  • Když sedíte s dětmi, partnerem či partnerkou, věnujte jim pozornost. Dejte mobil stranou. Neodbíhejte k němu. Buďte spolu. Užijte si společný čas. Povídejte si. Buďte přítomní. 
  • Začněte dělat ruční práce. V ušetřeném čase můžete začít plést, vyšívat, sadit kytky, pracovat se dřevem. Podle psychologa Mihaly Csikszentmihalyi nám taková práce umožňuje vstoupit do stavu plynutí. Stav, který je pro náš mozek velmi žádoucí. Pomáhá nám na mnoha rovinách, zejména díky totální přítomností uvolnit náš mozek od všech možných starostí. Dopřejeme mu potřebný prostor pro odpočinek.
  • Jděte do přírody. Procházejte se po lese, sedněte si k rybníku. Buďte v parku či na zahradě. A skutečně vnímejte. Přírodu v celé její kráse. Odpojte se a připojte se na jiný zdroj.
  • Večer minimálně hodinu před usnutím vypněte data. Buďte off. Věřte, že o nic nepřijdete. Naopak získáte. Můžete si něco přečíst. Podívat se na vybraný film. Ponořit se do příběhu. Odreagovat se. Povídat si s partnerem. Nebo třeba mít sex. 🙂

Co říkáte? 

Je to ještě v dnešní době možné?

Možná si říkáte, že to přece nejde. Sama mám ráda možnosti, které mi můj mobil poskytuje. Od informací, přes mapy, diář, foťák a mnoho dalších. Jen vím, že chci žít život podle sebe. Tvořit si ho podle svých přání a preferencí. Nikoli podle tohoto téměř dokonalého přístroje.

Berte to jako výzvu. Minimálně si začněte všímat, jak to vlastně máte. Na prvním místě je vždycky uvědomění. Když se na svůj běžný den podíváme reálně, možná pochopíme, že je čas na změnu.

Náš mozek bude vděčný. 

Uvidíte, že po pár dnech začnete pociťovat úlevu. Budete se cítit více odpočinutí, zrelaxovaní. Stres se bude snižovat. Některé aktivity navíc podporují koncentraci, zlepšují paměť a mají vliv i na naši schopnost řešit problémy. V mnoha ohledech nám tato drobná změna může skutečně pomoci.

Nakonec zjistíte, že máte lepší vztahy, více prostoru pro sebe a celkově se cítíte líp.

A to nám všem ze srdce přeju


Dáša


Dáša
Miluji vést lidi a objevovat jejich vnitřní potenciál. Mým posláním je harmonizovat pracovní i podnikatelské prostředí. Nalézat rovnováhu mezi zájmem člověka i firmy a dát tak naší práci vyšší smysl. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.